Melkvee- en zeugenhouder Thijs Veltkamp uit Diepenheim denkt dat de melkveehouderij toe is aan een vernieuwend idee om emissies te beperken en het koecomfort en de veiligheid te vergroten. ‘De huidige emissiearme vloeren geven te veel problemen.’
Deel dit bericht
Delen
Andere projecten
Ikfinancierlandbouwgrond.nl
Het is een maatschappelijke wens om de melkveehouderij te extensiveren en meer lokale kringlopen te sluiten. Financiering van grond via de traditionele weg is een uitdaging, o.a. door de stijgende grondprijzen. Een particulier gefinancierd grondfonds biedt hiervoor een oplossing. Het grondfonds koopt landbouwgrond en geeft deze in gebruik aan een melkveebedrijf. Tevens kan het fonds eisen stellen m.b.t. duurzaamheid en grondgebruik. Particulieren ontvangen een rentevergoeding. Zo creëren we meer verbinding tussen boer en burger, geven we invulling aan maatschappelijke wensen en zorgen we ervoor dat de melkveehouderij verder kan verduurzamen en ontwikkelen.
Melkveehouder: Emiel de Bruijn, Haps
Experience center
De melkveehouders willen in het kader van 100% transparantie een beleving maken van de boerderij. Letterlijk ondernemen in een glazen huis. Op dit moment kunnen voorbijgangers al 365 dagen per jaar meekijken in de stal vanaf een speciaal kijkpunt. In de toekomst willen ze het bedrijf uitbreiden tot een modern Experience Center. Hier worden de producten geproduceerd en kunnen mensen terecht voor een beleving van het bedrijf, de agrarische sector en de landschappelijke omgeving. Compleet met horeca, winkel, speeltuin, kinderboerderij, workshops en educatieve activiteiten.
Melkveehouders: Mark van Lipzig & Ineke Haast, Velden In contact komen met de melkveehouders? Vul het contactformulier in.
BoerenalsBuur
Het melkveebedrijf toekomstbestendig maken door met Natuurinclusieve landbouw op een verantwoorde manier gewassen te telen en het bedrijf uit te breiden met kleinschalige duurzame veehouderijconcepten. Met de producten van het bedrijf wil de melkveehouder, welke boert aan de rand van de stad, een wekelijks variërend pakket boerderijproducten aanbieden aan consumenten binnen een staal van 3 km van het bedrijf. Daarnaast biedt de boerderij een fijne vergader- en leerplek in het groen. Mede door een verdere verbreding van het verdienmodel hoopt de melkveehouder bij te dragen aan verbinding tussen de boerderij en de nabije (stedelijke) omgeving.