Nieuwsbrief
ontvangen?

Volg ons op

Laatste nieuws ontvangen?

Maximaal één keer per maand. 

 
 
 
* verplichte velden

06 maart 2025

Voor melkveehouders staat innoveren centraal bij vierde Dutch Dairy Challenge

Sinds dit jaar draagt Fedecom de Dutch Dairy Challenge een warm hart toe. Het initiatief dat breed gedragen wordt in de sector, daagt melkveehouders uit een innovatief idee met professionele ondersteuning tot wasdom te laten komen.

Het enthousiasme straalt ervan af als Joris van Dijck, cluster manager bij Lely en voorzitter van Fedecom afdeling Veehouderijtechniek, vertelt over de Dutch Dairy Challenge. Een initiatief van zeven partijen om de Nederlandse melkveehouderij te helpen innoveren. De challenge vindt voor de vierde keer plaats en naast zijn werkgever Lely, ondersteunt nu ook Fedecom het initiatief.

't Mooie is dat innovatie centraal staat'

De Dutch Dairy Challenge noemt zichzelf dé aanjager van vernieuwing in de melkveehouderij en volgens Joris is niets minder waar. “We nodigen Nederlandse melkveehouders uit om hun ideeën aan te dragen. Praktijkideeën voor bijvoorbeeld een betere bodem, gezondere koeien of minder stikstof. Dit leverde de afgelopen jaren veel creatieve en mooie ideeën op. Met de challenge willen we melkveehouders een professioneel platform bieden dat hen op verschillende manieren helpt om hun vernieuwing (door) te ontwikkelen en zo mogelijk op de markt te brengen. Dat doen we met een team bestaande uit een ervaren coach en verschillende studenten van universiteiten en Avans Business Innovation en HAS Green Academy. Het resultaat tot dusver vind ik erg verrassend maar het allermooiste van de Dutch Dairy Challenge is dat innovatie centraal staat. “We willen een positieve beweging vormen voor ideeën van onderaf. Deze bottom-up ideeën kunnen leiden tot schaalbare innovaties vanuit de primaire sector én de periferie! Door en voor melkveehouders.”

Waarom is Fedecom betrokken?

“Fedecom is niet alleen enorm betrokken bij de sector, we zijn dankzij ons netwerk van fabrikanten en dealers van apparatuur en machines voor melkveehouders vaak een van de eerste partijen die hun ideeën opmerken. Een goed idee wordt niet altijd als zodanig beschouwd en veel Willie Wortels vinden hun eigen idee vaak niet bijzonder. Bovendien ontbreekt het boeren in de waan van de dag aan tijd om écht aandacht te besteden aan de ontwikkeling van een idee. Terwijl die ideeën vanuit gezond boerenverstand in veel situaties wel bijzonder zijn. Dat leerden de vorige challenges met in totaal 25 verschillende ideeën wel. Het mooie van en voor Fedecom is dat veel ideeën over techniek gaan. Soms kan dat uitgroeien tot een innovatie die onverwacht interessant is voor de gehele melkveehouderij. Bovendien jaagt het ondernemerschap aan en als er iets is waar Fedecom voor staat, dan is het ondernemerschap.”

Naast coaching ook geldbedrag

De Dutch Dairy Challenge biedt melkveehouders een mogelijkheid om hun idee te verwaarden door eventuele bescheidenheid aan de kant te schuiven en met professionele ondersteuning tot wasdom te laten komen. De winnaars worden ondersteund door een gemotiveerd team van studenten van verschillende studies en een professionele innovatiecoach en ontvangen een geldbedrag. De boeren blijven te allen tijde eigenaar van het idee en het daarbij behorende intellectuele eigendom. “We zien dat er veel aandacht is voor de bodem en voor mest en dat is erg goed om het imago en de innovativiteit van de sector verder te versterken. We komen zo als het ware uit de schaduw en treden meer op de voorgrond richting de overheid en richting burgers, consumenten. Het helpt ook om meer begrip voor innovatie te ontwikkelen. Innovatie waarmee we het verschil kunnen maken”, benadrukt Joris.

Spoor veehouders aan

“Ik nodig alle dealers en mechanisatiebedrijven maar ook alle andere erfbetreders uit om hun klanten te scannen op creatieve ideeën. Ook als ze zelf een idee hebben en daar een melkveehouder bij betrekken. Meestal ken je de creatieve uitvinders onder je klanten wel en soms kan een extra zetje net de doorslag geven om met een idee naar buiten te komen. We zoeken elk idee zolang het maar geen (bijna) marktrijpe ontwikkeling is. Het gaat ons echt om ideeën die in de beginfase verkeren. Dat mag ook een idee zijn dat eerder afgewezen is. De challenge is erg laagdrempelig van karakter en als dealer kun je ook samen met een melkveehouder instappen. De melkveehouder staat niettemin te allen tijde centraal.”

Verbreding naar andere sectoren

Het karakter en het succes van de Dutch Dairy Challenge zijn niet alleen redenen om de komende editie breder te trekken. Het is ook de bedoeling dat in andere sectoren vergelijkbare innovatieplatformen worden opgezet. “In de melkveehouderij trekken we het nu breder door ook accountants en de veevoederindustrie te betrekken. En er zijn ideeën om te leren van de innovatieve kruisbestuiving tussen de pluimvee-, varkenshouderij- en tuinbouwsector.”

Ontdek de ideeën van 2025

 

Initiatiefnemers

Partners