Van Zomerhooi tot Lentekoek, dat grast erin als zoete koek
Henri Kuit en Teunis Mul
Melkveehouder Henri Kuijt wil zo veel mogelijk gras voeren en zo min mogelijk krachtvoer. Door het gras ver te drogen en daarbij de voederwaarde te behouden, denkt de IJsselsteiner de hoeveelheid krachtvoer met de helft tot twee derde te kunnen terugbrengen.
Deel dit bericht
Delen
Andere projecten
Experience center
De melkveehouders willen in het kader van 100% transparantie een beleving maken van de boerderij. Letterlijk ondernemen in een glazen huis. Op dit moment kunnen voorbijgangers al 365 dagen per jaar meekijken in de stal vanaf een speciaal kijkpunt. In de toekomst willen ze het bedrijf uitbreiden tot een modern Experience Center. Hier worden de producten geproduceerd en kunnen mensen terecht voor een beleving van het bedrijf, de agrarische sector en de landschappelijke omgeving. Compleet met horeca, winkel, speeltuin, kinderboerderij, workshops en educatieve activiteiten.
Melkveehouders: Mark van Lipzig & Ineke Haast, Velden In contact komen met de melkveehouders? Vul het contactformulier in.
Zandlopers
Een omgeving creëren die optimaal is ingericht op het genetische potentieel van de koe. Enerzijds betekent dit koeien houden die zo lang mogelijk ‘meegaan’ (langere levensduur) en de mest van de koeien optimaal benutten m.b.v. een zand-mest scheider. Anderzijds willen de melkveehouders met de inrichting van een welzijnsstal de hoogste gezondheid nastreven om zo het optimale uit de koe te halen. Onder andere door aanpassingen in de stal, met zand in de ligboxen en eventueel een rubberen vloer. Als melkveehouderij kunnen we hier een wereldprestatie van formaat van maken.
Melkveehouders
- Rob van Creij, Haps
- Mart Arts, Overloon
BoerenalsBuur
Het melkveebedrijf toekomstbestendig maken door met Natuurinclusieve landbouw op een verantwoorde manier gewassen te telen en het bedrijf uit te breiden met kleinschalige duurzame veehouderijconcepten. Met de producten van het bedrijf wil de melkveehouder, welke boert aan de rand van de stad, een wekelijks variërend pakket boerderijproducten aanbieden aan consumenten binnen een staal van 3 km van het bedrijf. Daarnaast biedt de boerderij een fijne vergader- en leerplek in het groen. Mede door een verdere verbreding van het verdienmodel hoopt de melkveehouder bij te dragen aan verbinding tussen de boerderij en de nabije (stedelijke) omgeving.